تفاوت بین امامان شیعه و امامان اهل سنت
از دوستان شیعه و اهل سنت تقاضا میکنم این پست را بدون تعصب مطالعه کنند
ابوحنیفه،امام حنفی ها:از آقای ابو حنیفه نقل شده که به شاگردش ابو یوسف میگوید:لا ترو عنی شیئا، فإنی و الله! ما أدری أمخطىء أنا أم مصیب.چیزی از من نقل نکن. به خدا سوگند! من نمیدانم که گفتارم درست است یا نادرست.تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج13، ص 424 دار الکتب العلمیة - بیروت
خطیب بغدادی نقل میکند:عن مزاحم بن زفر، قال: قلت لأبی حنیفة: یا أبا حنیفة! هذا الذی تفتی و الذی وضعت فی کتبک، هو الحق الذی لا شک فیه؟ فقال: والله! ما أدری لعله الباطل الذی لا شک فیه.مزاحم بن زفر میگوید: از ابو حنیفه سوال کردم: آن چیزی را که میگویی و فتوا میدهی، آیا حق است؟ جواب داد: به خدا قسم! شاید باطلی باشد که هیچ شکی در آن نیست.تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج13، ص424 دار الکتب العلمیة - بیروت
آقای خطیب بغدادی نقل میکند که ابوحنیفه به شاگرد خود گفت:لا تکتب کل ما تسمعه منی، فإنی قد أرى الرأی الیوم فأترکه غدا و أرى الرأی غدا و أترکه بعد غد.هر چه را که از من میشنوی، ننویس. من امروز نظری را میدهم و فردا از آن برمیگردم و فردا نظری میدهم و روز بعد، از آن بر میگردم..تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج13، ص424 دار الکتب العلمیة - بیروت
مالک،امام مالکی ها:امام مالک هم می گوید:إنما أنا بشر أخطیْ وأصیب، فانظروا فی رأیی، فکل ما وافق الکتاب والسنة فخذوا به، وما خالف فاترکوه.من بشر هستم، هم خطا میکنم و هم حرف درستی میزنم. فتاوای مرا ببینید و هر کدام که موافق کتاب و سنت بود، آن را قبول کنید و آنچه که مطابق کتاب و سنت نبود، کنار بگذارید.تاریخ الاسلام ذهبی ج11 ص 327 دار الکتاب العربی
آقای مالک در آخر عمر خود، گریه میکرد و سوال کردند:ما الذی یبکیک؟ فقال: و ما لی لا أبکی! و من أحق بالبکاء منی! لوددت أنی ضربت سوطا و قد کانت لی السعة فیما سبقت إلیه و لیتنی لم أفت بالرأی.چرا گریه میکنی؟ گفت: چه کسی شایستهتر از من به گریه کردن است؟ ای کاش! در برابر هر فتوایی که دادم، یک تازیانه به من میزدند و فردای قیامت، گرفتار نمیشدم و ای کاش! فتوا نداده بودم.الإحکام فی أصول الأحکام لإبن حزم، ج6، ص224 دار الحدیث - القاهرة و وفیات الأعیان و أنباء أبناء الزمان لإبن خلکان، ج4، ص137 دار صادر - بیروت
ابن حزم میگوید:روزی مالک در موضوع طلاق، فتوایی داد وروی أن مالکا أفتى فی مسألة فی طلاق ...و شاگردانش مینوشتند. سپس گفت: فقال امحها أنا کلما قلت قولا جعلتموه قرآنا ما یدریک لعلی سأرجع عنها غدا...اینها را پاک کنید. هر چه من میگویم، شما تصور میکنید که آیه قرآن میخوانم. شاید فردا برگردم و بگویم که یکی از اشتباهات من، همین فتوا بوده است.الإحکام فی أصول الأحکام لإبن حزم، ج6، ص314 دار الحدیث - القاهرة فصل هل یجوز تقلید اهل المدینه
شافعی،امام شافعی ها:آقای شافعی میگفت:ما قلت و کان النبی صلى الله علیه و آله و سلم قد قال بخلاف قولی، فما صح من حدیث النبی أولى و لا تقلدونی.سخنانی که میگویم، شاید بر خلاف سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) باشد. شما آنچه که از سخنان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) صحیح است، به آن عمل کنید و از من تقلید نکنید.سیر اعلام النبلاء للذهبی، ج10، ص33 موسسه الرساله و تفسیر ابن کثیر، ج1، ص654 دار طیبة للنشر والتوزیع
در جای دیگر گفته است:إذا وجدتم فی کتابی خلاف سنة رسول الله صلى الله علیه و آله و سلم، فقولوا بها و دعوا ما قلت.اگر در کتاب من مطلبی یافتید که بر خلاف سنت پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است، آن را رها کنید و به سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) عمل کنید.سیر اعلام النبلاء للذهبی، ج10 ص 34 موسسه الرساله
احمد حنبل،امام حنبلی ها:ایشون هم می گفت:وَالْإِمَامُ أَحْمَد کَانَ یَقُولُ : لَا تُقَلِّدُونِی وَلَا تُقَلِّدُوا مَالِکًا وَلَا الشَّافِعِیَّ وَلَا الثَّوْرِیَّ وَتَعَلَّمُوا کَمَا تَعَلَّمْنَا و یا و خذ من حیث أخذوا.نه از من تقلید کنید و نه از مالک و شافعی و اوزاعی و ثوری و آنها از هر جا که این مطالب را گرفته باشند، شما هم از آنجا بگیرید.مجموع فتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج20، ص211 و الخلاصة فی أحکام الاجتهاد والتقلیدج2ص8 والتقلید والإفتاء والاستفتاء ج1ص27 و..
آیا اهل بیت ع، خودشان را تنها وسیله رسیدن به حق و اسلام راستین میدانستند؟
پاسخ:بله امام باقر (علیه السلام) به سلمة بن کهیل و حکم بن عتیبه - که از شخصیتهای برجسته اهلسنت، به شمار میروند،تحدّی (مبارز طلبی) میکند و میفرماید: قال أبو جعفر ( علیه السلام ) لسلمة بن کهیل والحکم بن عتیبة : شرقا وغربا ، فلا تجدان علما صحیحا إلا شیئا خرج من عندنا أهل البیت.اگر تمام شرق و غرب عالم را بگردید و زیر و رو کنید، مطالب صحیح را جز از ما اهل بیت نخواهید یافت.الکافی للکلینی، ج1، ص399 کتاب الحجه باب انه لیس شئ من الحق فی ید الناس الا ما خرج من عند الأئمة شماره3 و وسائل الشیعة (آل البیت) للحر العاملی، ج27، ص43 کتاب القضاء باب عدم جواز القضاء والحکم بالرأی ، والاجتهاد شماره33166
رسول خداص فرمودند:إنی تارک فیکم الثقلین(خلیفتین) کتاب الله و عترتی، إن تمسکتم بهما لن تضلوا بعدی.اگر به کتاب خدا و اهل بیت، تمسک کردید،هرگز گمراه نخواهید شد.
رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روایت مفصلی میفرماید:من أطاعنا فقد أطاع الله و نحن الوسیلة إلی الله و الوصلة إلی رضوان الله و لنا العصمة و الخلافة و الهدایة و فینا النبوة و الإمامة و الولایة.هر کس ما را اطاعت کند، از خدا اطاعت کرده است. وسیله مردم به خدا، ما هستیم. راه رسیدن به رضوان خدا، ما هستیم. عصمت و خلافت و هدایت برای ماست. نبوت و امامت و ولایت از آن ماست.بحار الأنوار للعلامة المجلسی، ج25، ص 23 شماره38
امام باقر ع میفرماید:و الله! لو لا أن الله فرض ولایتنا و مودتنا و قرابتنا ما أدخلناکم بیوتنا و لا أوقفناکم على أبوابنا و الله ما نقول بأهوائنا و لا نقول برأینا الا ما قال ربنا.اگر خداوند ولایت ما را بر شما واجب نکرده بود، ما شما را به خانههایمان راه نمیدادیم و نمیگذاشتیم پشت دربهای ما بایستید. به خدا قسم! ما بر مبنای هوی و هوس و رأی خودمان، رأی نمیدهیم.بصائر الدرجات لمحمد بن الحسن الصفار، ص320 منشورات الأعلمی
امام صادق (علیه السلام) فرمودند:حدیثی حدیث أبی و حدیث أبی حدیث جدی و حدیث جدی حدیث الحسین و حدیث الحسین حدیث الحسن و حدیث الحسن حدیث أمیر المؤمنین علیه السلام و حدیث أمیر المؤمنین حدیث رسول الله صلى الله علیه و آله و حدیث رسول الله قول الله عز وجل.هر حدیثی که من میگویم، از غیر از پدرم نشنیدهام و پدرم هر حدیثی که میگوید، از پدرش شنیده است و آنها هم از حضرت علی (علیه السلام) و او هم از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) و سخن پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) هم سخن خداوند است. الکافی للکلینی، ج1، ص 53 باب روایة الکتب والحدیث شماره14
امام صادق (علیه السلام) فرمود:ما أجبتک فیه من شئ فهو عن رسول الله صلى الله علیه و آله.هرحرفی که ما میزنیم، از پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) است.الکافی للکلینی، ج1، ص58 باب البدع والرأی والمقائیس شماره21
امام باقر (علیه السلام) فرمودند:لو أنا حدثنا برأینا ضللنا کما ضل من کان قبلنا.آنچه که شما از ما میشنوید، رأی شخصی ما نیست و اگر به رأی و هوی و هوس خودمان نظر بدهیم، ما هم گمراه میشویم، همانطوری که دیگران گمراه شدند.بصائر الدرجات لمحمد بن الحسن الصفار، ص319
نتیجه:ائمه (علیهم السلام) بر خلاف ائمه مذاهب اهلسنت، یک مورد هم نگفتهاند که ما امروز یک نظری دادیم و فردا از نظرمان برگشتیم یا اینکه نگفتهاند ما این مطلب را بر مبنای اجتهاد و رأی میدهیم. همچنین مانند امامان اهل سنت،از تقلید خودشان نهی نکردهاند بلکه گفتهاند:اطاعت از ما، اطاعت از خداست. تبعیت از ما، تبیعت از خداست.
حال به نظر شما،پیروی از کدام یک،بشر را به سعادت می رساند؟
==================
مطالب مرتبط:
عائشه و توسل به قبر پیامبر (ص)
آیا صحابه از سنت رسول الله ص،پاسداری کردند؟
بیعت شکنی صحابی در قضیه کربلا+تصویر
ارتداد صحابه پیامبر از زبان عایشه + تصویر
ناسزاگویی صحابه به عایشه + تصویر
اصحاب و تبعیت از یهود و نصاری
خلافت خلفاء(ابوبکر و عمر) از دیدگاه امیرالمومنین علی(ع)
سب و لعن صحابه از دیدگاه اهل سنت
ترک سنت رسول الله(ص) به خاطر بغض با علی(ع)
توسل یک صحابی به قبر رسول الله ص+سند
|